• امروز چهارشنبه سی ام بهمن 1398 

اخبار سازمان اوقاف

مطالب ویژه

دستورالعمل به روز رسانی پرتال

خدمات دستگاه

مزایده

خدمات غيرحضوري

سامانه شکايات

نقش خادمان بقاع متبرکه در تحقق امنیت و آرامش زائران

نقش خادمان بقاع متبرکه در تحقق امنیت و آرامش زائران

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، در دوره آموزشی خادمان سالیانه و فصلی بقاع متبرکه و امامزادگان استان، بیان کرد: خادمان بقاع متبرکه و امامزادگان باید احساس امنیت و آرامش را برای زائران دربقاع متبرکه ایجاد کنند.

 شنبه 28 دی 1398   59  0      

به گزارش خبرنگار افتخاری روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمدزاده، ۲۸ دی‌ماه در دوره آموزشی خادمین سالیانه و فصلی بقاع متبرکه و امامزادگان خراسان رضوی، که در بقعه متبرکه امامزادگان یاسر و ناصر علیهما السلام برگزار شد، بیان کرد: زمانی که زائر وارد بقعه متبرکه می‌شود، باید احساس امنیت و آرامش داشته باشد که ایجاد چنین فضایی یکی از وظایف مهم خادمان بقاع متبرکه است.
 
وی اظهار کرد: خادمان بقاع متبرکه با برخورد مناسب و توأم با احترام و تکریم زائر می‌توانند در ایجاد احساس امنیت و آرامش برای زائران گرامی نقش مهمی را ایفا کنند.
 
احمدزاده با اشاره به اینکه امنیت و آرامش ابعاد مختلفی دارد، تأکید کرد: آرامش و جلوگیری از آلودگی صوتی و انتشار صوت‌های متفرقه و آزاردهنده در محیط بقعه متبرکه در ایجاد فضایی برای توجه بیشتر زائر به معنویات و ارتباط با خداوند و اهل بیت(ع) دربارگاه‌های مطهر امامزادگان بسیار مهم است.
 
وی افزود: آراستگی، نظم و ترتیب ظاهری و محیطی بقاع متبرکه نیز در جهت دور شدن تشویش بصری از ذهن زائران مؤثر است.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: هر چیزی که باعث پراکندگی فکر، ذهن و حواس زائران از حالت معنوی، ارتباط با خداوند و اهل بیت(ع) در بقاع متبرکه امامزادگان می‌شود، باید حذف شود؛ به‌طور مثال می‌توان به جمع‌آوری بنرها و پرچم‌های غیر ضروری و تاریخ گذشته و عکس‌هایی که به تعداد زیاد به در و دیوار نصب شدند و باعث شلوغی بقعه هستند، اشاره کرد.
 
وی تأکید کرد: محیط پیرامون زیارتگاه‌ها باید امن و آرام باشند، گاهی اوقات خادمان بقاع متبرکه از نگاه زائران، محیط پیرامون بقاع متبرکه و امامزادگان را ارزیابی کنند تا بهتر بتوانند شرایط زیارت آرام و با معنویت را برای زائران گرامی فراهم کنند.
 
حجت‌الاسلام احمدزاده با اشاره به وظایف خادمان بقاع متبرکه، اظهار کرد: بازدید خادمان بقاع متبرکه از بقاع متبرکه دیگر در سطح استان در راستای استفاده از تجربیات و نقاط قوت آن بقاع در ارتباط با زائران، مهم و ارزشمند است.
 
وی با اشاره به تکریم و احترام زائران، افزود: خادمان بقاع متبرکه و امامزادگان وقتی به زائر مشرف شده به بارگاه مطهر، سلام و عرض احترام و خیر مقدم دارند در حقیقت از زبان مبارک آن امامزاده با زائر صحبت می‌کنند، پس خادمان گرامی از سلام و احترام به زائران دریغ نداشته باشند.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: خادمان باید با فرزندان و کودکان زائر مشرف شده به بقاع متبرکه با محبت برخورد کنند، ایجاد محیط‌های مناسب جهت سرگرمی بچه‌ها در بقاع متبرکه بسیار عالی است و باعث ایجاد خاطره‌ای ماندگار، خوش و لذت‌بخش برای کودکان از زیارت اماکن مذهبی می‌شود.
 
وی بیان کرد: آراستگی پوشش و ظاهر، مرتب و منظم بودن خادمان بقاع متبرکه بسیار مهم است، زیرا در راه خدمتگزاری اهل بیت(ع) آدابی وجود دارد که اگر این آداب رعایت و خدمتگزاری مناسبی انجام شود، بدون شک برکات و آثار ارزشمند آن را به‌طور شایسته در زندگی خود خواهند دید.
 
حجت‌الاسلام احمدزاده ادامه داد: ثمره خدمتگزاری به اهل بیت(ع) باید تقویت و پیوند دهنده ارتباط با خداوند باشد و خادمان گرامی می‌توانند این زمینه‌ها را فراهم کنند، با احترام خاص و تکریم مناسب زائران باعث ارتباط آنها با خداوند و اهل بیت(ع) شوند.
 
وی تصریح کرد: زائران مشرف شده به بقاع متبرکه امامزادگان در حقیقت، سفیرانی هستند که هنگام خروج از بقاع متبرکه رفتار و کردار و برخورد خادمان را اعم از رفتار مناسب و خوب و یا رفتار نامناسب را به باقی افراد جامعه منتقل می‌کنند، بنابراین رفتار خوش و حسن خلق و روی باز خادمان برای زائران بسیار لذت‌بخش است.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تأکید کرد: زائران مشرف شده به بقاع متبرکه برای خدا و اهل بیت(ع) به این اماکن مقدس آمده‌اند و خادمان اگر درست و مناسب خدمت کنند در واقع زبان بقعه هستند، به شرطی که به معنای واقعی زبان، رفتار و کردارشان اهل بیت(ع) پسند باشد، در این صورت مصداق «سلمان منا اهل بیت» می‌شوند.

خبرنگار افتخاری: اعظم دوست حصار 
 
برچسب ها  

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 

آخرین اخبار